Geplaatst door: 
Verhaal

1946: de eerste trein rijdt over de spoorbrug van de IJssel

Auteur: 
Myon Padding

In 1946 kwam na de restauratie de eerste trein over de spoorbrug tussen Hattem en Zwolle rijden, dat beide stukken land die gescheiden zijn door de rivier de IJssel met elkaar verbindt. “Tegenwoordig komen er dagelijks per uur 4 treinen per traject over de Hanzeboog. Deze trajecten komen van Amersfoort en Lelystad naar Zwolle en andersom. Vanuit deze stations kunnen reizigers overstappen op andere trajecten. Daarnaast komen er dagelijks goederenvervoer en treinen met materiaal over de brug.” Aldus ProRail.  

Deze brug werd sinds 1864 al in gebruik genomen door de Nederlandse Centraal Spoorweg Maatschappij en was de laatste spoorbrug voor het traject Zwolle-Utrecht. Ook was de brug geschikt voor het scheepsvaartverkeer. Deze brug was in het bezit van één spoor, maar in de jaren 30’ werd de oude spoorbrug vervangen en het aantal sporen verdubbeld. De gebruikers van het spoor konden hier ongeveer vier jaar van genieten, want zowel in 1940 en 1945 werd de brug tijdens de Tweede Wereldoorlog opgeblazen. 

Na de Tweede Wereldoorlog is de brug zoveel mogelijk in oude staat teruggebracht en kon er weer dankbaar gebruik van de brug gemaakt worden. Sinds de jaren 50’ nam het treinverkeer door onder andere het aanleggen van een bovenleiding van de brug enorm toe. Daardoor ging de kwaliteit van de brug hard achteruit. Dit leidde tot een besluit dat er een nieuwe spoorbrug zou worden aangelegd en op 10 juni 2011 de laatste trein over de oude spoorbrug reed. De oude spoorbrug is gesloopt en tegenwoordig maken treinen gebruik van De Hanzeboog, de opvolger van de oude spoorbrug.

Foto: Fotocollectie Dolf Henneke HCO

 

Reacties